Weer thuis!

27 februari 2020 - Dordrecht, Nederland

We zijn weer thuis, in het regenachtige en het kille Nederland, maar de warme ontvangst door familie en vrienden maakt veel goed!

We waren gebleven bij ons vertrek naar Kaapstad. Onze eerste gang was naar de Breestraat 70-72, waar de Youngblood Africa (arts & culture development) is gevestigd. Hier hangt namelijk, sinds vorig jaar augustus het beeld Tuffo van onze Dordtse kunstenaar en vriend, Gerhard Lentink.  Het weerzien met Tuffo, die wij van tekening en blokjes hout tot een beeld van ruim 7 meter hebben gevolgd, doet ons goed in deze ruimte. De reacties van het personeel in het restaurantje dat erbij hoort, is erg leuk. Ze zijn super enthousiast omdat wij de kunstenaar persoonlijk kennen en willen met ons en Tuffo een selfie hebben.... We laten foto's zien van het maken van Tuffo en ook van de nieuwe plannen van Gerhard voor een nieuw beeld in Dordrecht. Wat de reactie ontlokt dat ze verbaasd zijn over de creativiteit van een kunstenaar van die leeftijd...(sorry Gerhard!).

Ons questhouse is prima en een bezoek aan Waterfront is weer leuk. Kaapstad is een gekke stad van tegenstellingen, het Waterfront bij de haven een modern centrum van (dure) winkels, restaurantjes, straatartiesten enz. We maken gebruik van de Hop on hop off bus om zo veel mogelijk te zien. Het weer is prima, maar door de harde wind is de kabelbaan op de Tafelberg toch gesloten. Tijdens een stadswandeling met gids horen/zien we in hoog tempo de geschiedenis van deze moderne stad. Ook bezoeken wij het nieuwe Zeitz MOCAA museum voor moderne kunst, ondergebracht in een kunstig verbouwde voormalige graansilo. Vlak bij ons guesthouse blijken een paar goede restaurantjes te zitten!

De laatste dag maken we nog een mooie tocht over het schiereiland ten zuiden van de stad. De Chapman's peak tolweg is geopend en geeft mooie vergezichten. Ook bezoeken we de pinguïnkolonie van Boulders Beach bij Simonstown. Wel toeristisch, maar toch weer leuk om ze te zien. Dan genieten we van een laatste lunch in Afrika op een mooie plek pal aan de kust in Kalk Bay , waar in de vissershaven de zeehonden op de kant liggen te zonnen. Hierna zoeken we een adres om de auto een goede schoonmaakbeurt te laten geven, voor we hem weer inleveren op de luchthaven 's avonds.

Natuurlijk zijn we veel te vroeg op het vliegveld, dus vullen we de tijd met wat shoppen en lezen. We vertrekken maandagnacht keurig op tijd om 0.30 uur en na 11,5 uur zitten, hangen en ook wel wat slapen landen we dinsdag keurig op tijd tegen 11 uur plaatselijke tijd op Schiphol, waar onze lieve (schoon)zus en zwager Anke en Kees ons al staan op te wachten. Thuiskomen geeft zoals gezegd weer een warm gevoel als de buurvrouw hard staat te zwaaien, er welkomst-bloemen op tafel staan en we die avond meteen bij vrienden uitgenodigd zijn voor heerlijke boerenkool met Hema-worst en draadjesvlees.

En nu weer wennen in dit Dordrecht, maar dat gaat vast weer snel lukken. En de klus met (veel!) foto's oppakken en dan aan de diverse presentaties werken van ons bezoek aan Dordrecht, met naar we hopen ook positieve resultaten richting de bevolking daar. Want daar deden we het voor! Dank voor jullie meelezen en meeleven, liefs Sybe en Pleunie.

1. Charlotte van der Berg:
    27 februari 2020
    Ons mis jul klaar!
    Laat weet wanneer jul weer kom kuier.
    Liefde groete vir al ons vriende!
    Charlotte en Annelize
    🤗
  2. Jolanda:
    Welkom thuis!
  3. Nellie:
    Welkom thuis hoor.
    Fijn dat jullie zoveel hebben kunnen doen en nu weer veilig in Nederland aangekomen zijn.
    Groetjes Piet en Nellie
  4. Marjoleine Schaap:
    28 februari 2020
    Welkom terug lieve Pleunie en Sybe. Heb genoten van jullie reisverslag en 'live-reportage' vanuit The Beautiful Life Building! Jullie hebben heel wat mensen ontmoet en plaatsen bezocht! Zal inderdaad wel even wennen zijn in Dordrecht, zeker qua weer.

Liefs van Gerhard en Marjoleine
  5. Pitty Kruithof:
    28 februari 2020
    Welkom thuis! Nu nagenieten als je de foto's weer ziet en verslag gaat doen!