Dat was een goede eerste week in Dordrecht SA!

26 januari 2020 - Dordrecht, Zuid-Afrika

De eerste week in Dordrecht zit erop en we hebben nu weekend, tijd om weer wat te schrijven. We zien, horen en doen veel! Ik zal proberen het niet te lang te maken....

Woensdag 22/1 hebben we om 10 uur een afspraak met Fizeka bij de ACVV. We ontmoeten ook de nieuwe bureaumedeweker Angelique, die evenals maatschappelijk werker Zukiswa niets van het bestaan van het moestuinen project blijkt te weten! Maar Fizeka des te meer en ze vertelt tot onze vreugde dat het project blijvend bestaansrecht heeft, doordat mensen nu toch zaad winnen en weer gebruiken en daarnaast ook uitdelen. Om 12 uur gaan we met Ntsiko naar de Soupkitchen. 3x per week kookt een groep vrouwen een maaltijd bestaande uit rijst en een gebonden saus van diverse groenten, die ze zelf verbouwen. Dit wordt uitgedeeld in bakjes, aan ongeveer 100 mensen die zelf te weinig geld hebben om rond te komen. We worden met gezang begroet en de stemming zit er helemaal goed in als we foto’s uitdelen die vorig jaar tijdens een werkbezoek van hen zijn gemaakt. De ballonnen die we aan kinderen geven vallen zo in de smaak dat alle volwassenen ze ook willen hebben! Een mooi project, dat door een bedrijf uit Zwijndrecht wordt gefinancierd. Daarna bezoeken we de Munnickville school om ook daar foto’s te brengen aan Stephany Greyling.

Donderdag 23/1 lezen we een bericht van Merlijn (coördinator Dordrecht-Dordrecht) over een toekomstig project voor de Munnicksville school en gaan er meteen mee aan de slag. Het nieuwe schoolhoofd, een gekleurde dame die er gekomen is na het bezoek van Merlijn, maakt ons echter zeer duidelijk dat er niets buiten haar om gecommuniceerd mag worden met Stephany! Op de terugweg komen we langs het sportveld, waar honderden leerlingen van de Mastranyts school hun sportdag hebben met alle onderdelen van atletiek. De tribune puilt uit met aanmoedigende en zingende kinderen en het valt steeds op dat iedereen graag op de foto gaat! ‘s Middags bezoekt Pleunie de Bijbelstudiegroep bij tannie Effie, waar 6 vrouwen aan deelnemen, die voor deze gelegenheid allerlei lekkers bij de thee gemaakt hebben, waar ik meer van moet eten dan mij lief is en na afloop ook nog meekrijg. Daarna hebben we een afspraak met Fizeka om in the Location tuinen van het moestuinen project te bezoeken en te fotograferen. Ook Angelique en Zukisma gaan mee om hier ook kennis mee te maken. We zien een flink aantal tuinen die er dankzij de regen die nu gevallen is goed bijstaan! Zonder regen is het moeilijk, er zijn wel watertappunten, maar er is maar 2 uur per dag water. De mensen hebben zaad gekregen voor kool, spinazie, bieten, wortelen, tomaten, aardappelen, bonen en uien. Sommigen hebben dit zelf kunnen uitbreiden met mais en pompoenen. De oogst is bij sommigen zo goed dat ze groenten kunnen verkopen! Prima toch?! Op de terugweg halen we bij Charlotte onze flessen drinkwater op, die zij met water uit haar bron in de tuin heeft gevuld. Drinkwater kopen we namelijk in grote 5 liter flessen, kraanwater kunnen we alleen gekookt gebruiken. We krijgen ook net geplukte spinazie mee die we meteen gaan klaarmaken in ons huisje, heerlijk!

Vrijdag 24/1 bezoeken we eerst de sportdag van Dordrecht highschool. We worden weer hartelijk ontvangen met koffie en als we willen pannenkoeken, sandwiches enz., maar we hebben net ontbeten. Wel valt ons steeds weer op hoe aardig de mensen voor ons zijn! Er zijn al diverse mensen die ons uitgenodigd hebben en de eerste verjaardagsuitnodiging hebben we ook al binnen...! Vlakbij het sportveld ontdekken we de kinderopvang (22 kinderen) van Meggie Lombaard, een privé initiatief van deze dame, die doet wat haar hart haar ingeeft. We rijden naar Dima’s farm, maar zij is er niet omdat er een meeting tussen gekomen is, dus weer terug en brengen een bezoek aan het Stimulation Centre, waar gehandicapten worden opgevangen. Of er echt veel “stimulation” gegeven wordt betwijfelen we. Wel is er een voetbalploeg die het goed schijnt te doen. Normaal zijn er 32 “kinderen” (sommigen komen er al jaren en zijn inmiddels volwassen), nu maar 19. De kinderen met een rolstoel ontbreken omdat ouders zelf het aangepaste transport moeten betalen en daar in januari, na de dure decembermaand, geen geld voor is. Daarna gaan we langs de brickmakers, die stenen maken uit rivierklei. Zo’n 23 mensen hebben daarmee werk, helaas laat de kwaliteit wel wat te wensen over... De stenen worden vooral in the location gebruikt voor het bouwen van nieuwe huizen, met steun van de overheid. ‘s  Middags maken we een ritje naar Indwe, 32 km verderop. Het plaatsje is niet veel maar de rit ernaartoe erg mooi.

Zaterdag 25/1, we zijn nu een week hier en gunnen onszelf een “vrije zaterdag” met een tochtje naar Queenstown, een stadje 70 km verderop, met een echt winkelcentrum. Daar kopen we naast de gewone boodschappen ook wat leuke spullen zoals kleurpotloden, kleurboeken, puzzels, enz. om weg te geven aan de kinderopvang en het Stimulation centre. Het valt ons tijdens de reis op hoe mooi de natuur hier nu is, zeker nu het zo groen is. Onderweg stoppen we bij wat een begrafenisbijeenkomst blijkt te zijn. Honderden mensen bijeen, geiten zijn geslacht en klaargemaakt en er is allerlei eten en drinken in een allesbehalve treurige omgeving.

Zondag 26/1 is er geen dienst in de NG kerk, maar in het bejaardenhuis Nerinahof. Charlotte gaat voor, er komen 20 mensen, wat een record is, volgens Charlotte vanwege onze komst. Daarvoor is er ook weer lekkers gebakken, dus we moeten wel blijven koffiedrinken voor we naar de URC in the location gaan. Hier zijn 160 mensen, meer dan vorige week toen het koud en nat was. Vandaag is het zonnig en warm! Vanmiddag komt Dima bij ons en kunnen we wat uitleg vragen over hoe de dienst in elkaar zit. Zonnige zondag verder!😉🌞

1. Nellie:
    26 januari 2020
    Dag Pleunie en Sybe,
    Wat hebben jullie veel gedaan in de eerste week in Dordrecht.
    Mooi om over de vele projecten te lezen en de foto’s te zien.
    Het moestuin project heeft vast een heel goede stimulans, vooral als veel gegroeid is door de regen.
    Voor de komende week wensen we jullie ook veel mooie en goede ontmoetingen.
    Hartelijke groeten
    Piet en Nellie
  2. Anke:
    27 januari 2020
    Lieve Sybe en Pleunie, wAt leuk om te lezen, wat jullie allemaal doen en meemaken. We doneren 100 euro om spullen te kopen, zoals jullie nu doen! Ik weet niet of het lukt, maar stuur anders een tikkie! Wij hebben het heerlijk, zitten tussen de chique engelsen, geen tatos geen korte broeken, kees heeft maar een lange broek bij zich, allemaal chique jurken. Heel veel liefs Kees en Anke
  3. Mieke:
    31 januari 2020
    Lieve Pleunie en Sybe, prachtig om weer zo uitgebreid van jullie te horen. ik vind het indrukwekkend wat jullie allemaal al hebben gedaan- en zo leuk om de foto's te zien.
    (Ik kan Sybe op de atletiekbaan niet ontdekken, wel zag ik hem in keukens....)
    Morgen is het al februari, maar jullie hebben nog heel wat weken te gaan en kunnen nog veel doen en zien.
    Heel veel succes en plezier daarbij gewenst en een lieve groet van
    Mieke