Lekker bezig!

1 februari 2020 - Dordrecht, Zuid-Afrika

Deze keer gaan we het wat anders doen. De afgelopen week was zo vol met afspraken, vergaderingen en ontmoetingen dat een dagverslag wat te uitgebreid zou worden.

Dagelijks komen we meestal 2x per dag bijeen in het Youth centrum, een grote hal op de grens van dorp en Location (zoals de Township tegenwoordig wordt genoemd). Meestal in gezelschap van Mr. Mkwazi, de voorzitter van de Dordrecht Foundation, die al deze ontmoetingen voor ons geregeld heeft en er zeer regelmatig achteraan moet bellen om iedereen nog in de buurt van het afgesproken tijdstip bij elkaar te krijgen.... niets voor een de Lint, die gewend is overal te vroeg te zijn....!

Zo hebben we ontmoetingen met de Foundation (onze partner in de Stedenband), het Development Forum (een nieuwe groep mensen die Dordrecht op een hoger plan wil krijgen door industrialisatie), Lisa (een studente medisch laboratorium (!) die na 2 jaar niet meer aan studiefinanciering kan komen), de Qomoy Foundation (die in de location o.a. een Communitypark heeft gecreëerd), het Masihlume Youth Project (met als woordvoerster een soort Dordtse Greta Thunberg, die zich wil inzetten voor afvalscheiding), het Dordrecht White door "Centre of Hope" (die met 5 medewerkers proberen de criminaliteit te minimaliseren door slachtoffers, maar ook families van daders te bezoeken), 3 dames die een kappers- en massagesalon willen openen, Sonjezwa, die een preschool wil openen, 2 jongens, die een (gezonde) Fast Food willen opzetten, 2 dames die een catering hebben geopend, Hlumisa, die een kinderopvang (zonder speelgoed en middelen) aan huis heeft, een vroegere prof-boxer Nceba Bula die na schooltijd jongens (blank, kleurling en zwart) traint, een Coöperatie van jonge boeren die een stuk land hebben gekregen en een andere boeren-associatie op een oude boerderij. Verder bezoeken we ook de Anako Primary school en de nurse van de Mobile Clinic, voor wie we medicijnen en verbandmiddelen e.d. hebben meegekregen van thuiszorgorganisaties.

We zullen jullie niet vermoeien met wat besproken is, dit is allemaal vastgelegd in verslagen die elke avond trouw gemaakt worden. Terug in Nederland hopen we hier goede presentaties van te maken voor verschillende doelgroepen.

Er zijn 2 zaken die eigenlijk bij iedereen naar voren komen: Gebrek aan financiële middelen en de noodzaak voor kennisoverdracht/trainingen/cursussen. In veel gevallen adviseren we met een goed (business)plan naar de Foundation te gaan, die kijkt waar ze zelf hulp kunnen bieden of eventueel Dordrecht NL zullen benaderen. In sommige gevallen hebben we zelf ideeën om contact te leggen met Dordtse organisaties, bv. De Hoop, Sportschool Muilwijk, HVC e.d.

Hoe gaat het met ons? Prima!! We voelen ons bevoorrecht ,dat we hier zo lang kunnen zijn en we zijn, met alle problemen die hier zijn, toch (gematigd) positief over de ontwikkelingen. In ieder geval de wil en behoefte daarvoor. We zijn hier inmiddels bij veel mensen bekend, worden regelmatig aangesproken en mensen weten ons al aardig te vinden... Wat opvalt is, dat zwarten/kleurlingen vooral blij zijn dat tussen ons geen racistische gevoelens of houdingen zijn. Iets wat, merken we, nog sterk aanwezig is.

We hebben ook regelmatig contact met Ntsiko en Anayi van het Multi Media Center, die druk bezig zijn de Nieuwsbrief uit te geven, die maandelijks hoort te verschijnen. Ons bezoek vult de gehele voorpagina! Deze zullen we bijvoegen bij de foto's.

Nog wat wetenswaardigheden:

Water: Dit blijft, ondanks de gevallen regen een probleem. We zien veel riviertjes droog staan en de waterbekkens zijn nog lang niet gevuld. Bijna ieder huis heeft een groene JoJo-tank naast het huis staan, een 2500 liter tank, die zich vult met water en ingeschakeld wordt door een pomp zodra de druk van de waterleiding laag wordt. Dit gebeurt zeer regelmatig en als de tank dan leeg blijkt te zijn, zoals ons deze week overkwam, weet je meteen weer hoe verwend wij zijn met altijd water uit de kraan! Voor ons werd het een heel korte douche!

Elektriciteit: Zelfde conclusie. Hoewel wij steeds nog stroom hadden, geeft Eskom de tijden door wanneer de stroom wordt uitgeschakeld. Gisteravond zaten we daarom om 21 uur met kaarsen aan, klaar voor een romantische avond bij kaarslicht, maar ging de elektriciteit gewoon door. Van vannacht weten we het niet, maar vanmorgen toen wij weg waren schijnt het er af geweest te zijn, meldde "onze werkster", die daardoor laat gekomen was, maar wel met de was, die we vanmorgen klaar gezet hadden, gestreken en wel bij zich. Hoe doet zij dat????

Volgende week verder! Vandaag is het zaterdag 1 februari en in het dorp een drukte van belang vanwege Pay-day. Super lange rijen mensen voor de geldautomaten en volgens zeggen vervolgens een "onrustig dagje", omdat een gedeelte van het geld meteen "besteed" wordt. Wij houden het dus rustig vandaag, gaan vanmiddag met Charlotte en Annelize naar een bijzonder kerkje. De stroom ligt er af nu, maar hier in de Forecourt is een goede aggregaat, dus wij hebben toch koffie! Jullie allen, alle alle goeds, een goed weekend en een fijne winter gewenst!

1. Jolanda:
    1 februari 2020
    Goed te lezen wat er allemaal geregeld moet worden maar tevens wel trieste gevallen. Hoop dat jullie on Nederland wat kunnen gaan betekenen voor diverse mensen. Ik wens jullie nog een goed en vruchtbaar verblijf toe.
  2. Tineke Pennings:
    1 februari 2020
    Lekker bezig....dat kun je wel zeggen. Wat hebben jullie veel verbindend werk verzet in deze week. Chapeau!
    Bijzonder om jullie deze weken te volgen. Fijn dat we mee kunnen leven door de reisverslagen en de foto's.
  3. Lita:
    1 februari 2020
    Tjeeee wat doen jullie veel!! Mooi dat jullie op deze manier allerlei ontwikkelingen en mogelijkheden in beeld krijgen!
  4. Anke:
    2 februari 2020
    Wat zijn jullie toch goed bezig! Weet niet of jullie ons berichtje hebben ontvangen, wij doneren 100 euro aan het goede doel. Aan jullie de keus, schoolspullen of iets anders. Lieve groet, Kees en Anke