Weer op reis.

22 februari 2020 - Cape Winelands, Zuid-Afrika

De laatste dagen in Dordrecht zijn nu echt aangebroken, maar de vrijdag is nog wel belangrijk, want dan gaat 's morgens het gesprek met de burgemeester Nkosi toch echt door. Om half negen is ze er ook echt en ook Mr Mkwasi van de Foundation is er. Als het 9 uur is, is inmiddels ook een flink aantal wethouders aangeschoven. Omdat we horen dat om 10 uur een andere afspraak gepland staat, neemt Sybe al tijdens het voorstelrondje de kans waar om wat zaken aan de orde te brengen, waar we voor gekomen zijn. Zoals het voortbestaan van de Field Band in Dordrecht, Wifi op scholen, toestand van enkele huizen in de location, ruimte voor de boxer en voor de Foundation, enz. Het is een goede bijeenkomst waarvan we het idee hebben, dat er echt naar ons geluisterd is. Als het afgelopen is en we nog steeds de koffie, die al sinds 8.30 uur op tafel klaar staat, niet gekregen hebben, gaan we toch maar weer zelf naar ons koffieadres in de Forecourt, maar eerst nog met Mkwasi naar de location om naar een "garage" te kijken. 's Middags hebben we nog een afspraak met Fizeka en Dima over het Moestuinproject. Ook Nelly van Rooien is hierbij aanwezig en er worden ons dingen duidelijk die wij verkeerd begrepen hadden, dus niet voor niets geweest!

De zaterdag wordt een dag van inpakken en afscheid nemen van o.a. Flippie, Lourens en Charlotte en Annelize. De laatsten zijn net terug uit Queenstown en zijn onderweg in Transkei getroffen door een wolkbreuk die de hele weg overspoeld heeft. De filmpjes die ze maakten tonen ware rivieren en heel veel stenen op de weg, maar ook de huisjes helemaal overspoeld. Arme mensen! Zo'n gek idee dat het zo dichtbij helemaal mis kan gaan, terwijl wij nauwelijks regen hebben gehad! Vanwege de toestand van de weg besluiten wij zondag een andere weg te nemen.

En dan dus echt afscheid van Dordrecht op zondag, toch best gek hoor na een maand daar gewoond te hebben. We gaan naar de URC om daar de cheque aan te bieden die Wilcome, de jeugdclub van onze kerk, heeft verdiend met wilgen knotten in de Alblasserwaard, te weten €250 (is ZAR 4000), bestemd voor de jeugd. Pleunie houdt een toespraakje en zingt een zegenbede en daarna gaan alle kinderen en jongeren met cheque op de foto. Vervolgens krijgen we voor onze kerk ook een cadeau aangeboden, nl. een kunstig gemaakt model van een huisje met alles eromheen, zoals ze in de location staan. Prachtig, maar hoe we dit heel mee moeten krijgen...? We worden door de hele kerk uitgezwaaid en de 2 Dima's begeleiden ons naar de auto. En dan dus echt weg uit Dordrecht, richting Cradock, waar we 's middags arriveren in "de Tuishuise", een mooie straatje dat geheel bij een Hotel hoort. Als kamer krijg je dus een heel huis toegewezen, een soort museum-huis. Met een heerlijk diner beginnen we deze vakantieweek.

De volgende dag staat Addo Elephant Park op het programma, dus vertrekken we vroeg en dat is maar goed ook, want het blijkt toch moeilijker te vinden dan we dachten. Maar eenmaal daar genieten we weer volop van dit mooie gebied met veel wild, vooral olifanten, zebra's en allerlei soorten antilopen. We overnachten in een Addo Riverside Villa in Colchester. Daarvandaan gaan we dinsdag via Stormsrivier, Plettenberg en Knysna naar Wilderness. De plaatsen onderweg herinneren we ons van 6 jaar geleden en het is leuk om ze weer terug te zien. Wilderness is nieuw voor ons, hier hebben we een kamer in The Old Post office, boven Restaurant Pomodoro. Wilderness is een leuk toeristisch plaatsje aan de kust en we gaan de volgende morgen naar het strand, waar het echter mistig is. Onderweg naar Swellendam maken we een lunch-stop bij de haven van Mosselbaai. In Swellendam worden we weer verrast door ons leuke overnachtingsadres "Aan de Eike Guest House". Omdat het inmiddels 32 graden is blijven we lekker in de tuin bij het zwembad en gaan 's avonds naar het restaurant wat we besproken hebben. Zes jaar geleden hebben we nl. gegeten in een klein Italiaans restaurant La Sosta en dat heeft toen zo veel indruk gemaakt dat we er graag naar terug gaan. Hoewel het inmiddels een nieuwe eigenaar heeft, worden we niet teleurgesteld, integendeel....! Ongekende klasse!

Donderdag is het aanmerkelijk kouder en het regent. We bezoeken in Swellendam eerst het Drostdy museum, dat uit meerdere gebouwen bestaat en een beeld geeft van het leven in de tijd dat de Nederlanders daar hun intrede deden. Daarna het mooie witte kerkje, de Ned. Hervormde "moederkerk" uit 1802/1911. Dan vertrekken we via een mooie route richting Franschhoek, waar we tussen lunch en diner in van een heerlijke salade genieten en verder rijden naar Stellenbosch. Ons overnachtingsadres ligt nog 20 km verder op een wijn estate "Mooiplaas", midden tussen de wijnvelden dus. Sybe heeft het geluk dat er t.v. is en de voetbalwedstrijd Ajax-Getafe uitgezonden wordt! Helaas verliest Ajax met 2-0. Voor de vrijdag hebben we een wijntour geboekt vanuit Stellenbosch. We bezoeken 5 verschillende wijnhuizen en hebben 's morgens om half elf al de eerste proeverij achter de kiezen.... Dat wisselen we daarna af door een enkel glaasje of alleen maar water of koffie te nemen, want het moet wel een beetje te doen blijven natuurlijk! Aan het eind van de middag zijn we terug in Stellenbosch en ja, dan moet je toch nog even langs Oom Samie se winkel. Een frisdrankje op een terras duurt langer dan gepland, door load shedding (geplande uitval van elektriciteit) kan de rekening niet opgemaakt worden en kunnen we dus niet weg. Eenmaal terug op Mooiplaas krijgen we van de wijnboer nog een interessante kijk op het leven in Zuid-Afrika te horen. Nu nog maar 1 plaats te gaan voor we maandagnacht terugvliegen naar Nederland, nl. Kaapstad. Als het goed is zullen we ons laatste bericht dus schrijven vanuit "ons eigen" Dordrecht.

Maar voor nu alvast: dank voor alle reacties, zowel op deze logger als via onze whatsapps of email. Het is toch echt leuk om "in den vreemde" iets van het thuisfront te horen (lezen)! Lieve groet, Sybe & Pleunie

1. Charlotte van der Berg:
    22 februari 2020
    Jul besoek in Dordrecht was heerlik.
    Baie dankie vir jul liefde en steun aan ons gemeenskap.
    Geniet jul laaste 2 dae in SA.
    Bid vir reis genade vir jul terug na NL.
    Liefde groete aan al my vriende in NL.
    Charlotte.
    🌷🌈🙌
  2. Nelleke:
    22 februari 2020
    Hoi lieverds, superleuk om weer te lezen! Aan Addo met papa heb ik ook nog zulke goede herinneringen! Gaan jullie dit weekend de tafelberg nog op, of pinguïns kijken? Hopelijk boffen jullie de laatste dagen nog wel ff flink met het weer. Wij maken ons op voor een midweek Drenthe. Liefs, NFTC
  3. Nellie:
    22 februari 2020
    Mooi verhaal Pleunie en Sybe. Wat hebben jullie deze weken super veel gedaan. Fijn voor jullie om met zoveel energie deze weken actief te zijn geweest in Dordrecht (SA). Ook prachtige foto's van de natuur.
    Piet en ik wensen jullie een goede terugreis naar Dordrecht in Holland.
    Liefs en groetjes
  4. Bep:
    22 februari 2020
    Mooi om alles te lezen. Steeds nieuwe ervaringen opdoen. Prettig weekend en een goede reis terug gewenst!
  5. LAMBERT EN ANNIE:
    23 februari 2020
    Bedankt voor de mooie verhalen en een goede reis naar Dordrecht.
  6. Karin Gillis:
    24 februari 2020
    Toch een beetje mee op reis geweest samen met jullie lieve Pleunie en Sybe. Mooie verhalen en prachtige foto s .Baaie danki daar voor. Voor straks een veilige terugreis. En tot gauw. Liefs uit België.