Weer “thuis” in Dordrecht.

20 januari 2020 - Dordrecht, Zuid-Afrika

We zijn er weer, in dat andere Dordrecht welteverstaan en deze keer dus voor een wat langere periode van ruim 4 weken. Het is voor ons de vierde keer dat we hier zijn en mensen herkennen ons al, dus het voelt wel een beetje als thuiskomen.

Vrijdag 17/1 rijden we via de R61 en R56 door een mooi landschap en langs echt Afrikaanse plaatsjes richting Dordrecht. De potholes in de weg blijven iets om constant alert op te zijn, maar sommige stukken zijn goed gerepareerd. We komen om 12 uur in Dordrecht aan en worden als vanouds hartelijk welkom geheten door Charlotte. Even later komt ook Lourens, hij is degene van wie we voor een maand een gemeubileerd huis huren. Met hem inspecteren we of alles een werkt, want het huis is al 4 jaar niet gebruikt, maar voor onze komst wel gereed gemaakt, hoor. Het is een prima onderkomen voor deze tijd, we passen ons aan! We doen boodschappen in de plaatselijke supermarkt (ook even aanpassen) en richten ons huis in. Lourens komt nog langs en met hem hebben we een informatief gesprek over de huidige situatie in Dordrecht en Zuid-Afrika. Koken kost even improvisatie, maar lukt toch prima!

Zaterdag 18/1vroeg op, want tussen 7 en 8 kan de loodgieter hier zijn om e.e.a. te repareren, wat gedeeltelijk lukt. We drinken koffie in The Forecourt, dit wordt een dagelijks ritueel, omdat we daar WIFI hebben en daar uitgebreid gebruik van maken. Dan rijden we ons eerste rondje door de township (of The Location zoals de bewoners het zelf noemen). Ons valt op, dat er aardig wat stenen huizen bijgekomen zijn en dat ook enkele straatjes bestraat zijn. Ook zien we enkele tuintjes die er goed bij staan. We hebben eerst moeite om de URC (kerk) terug te vinden, maar dat lukt later wel met hulp van Ntsiko Speelman, de man achter het multimedia center, die ons zeer enthousiast begroet! Hij gaat de komende weken over ons bezoek en bezigheden schrijven in de nieuwsbrief die hij altijd maakt, ook voor de stedenband.

We ontmoeten al diverse mensen en gaan langs bij Charlotte om voor zondag in de kerkdienst nog afspraken te maken. Zij heeft voor ons uit Queenstown steakburgers met friet meegebracht, die we thuis opwarmen. Dat komt wel goed uit, want de door ons gekochte koekenpan (de enige die we konden krijgen) blijkt toch niet zo geschikt voor het elektrische fornuis....

Zondag 19/1 begint weer op tijd, want we gaan om 8.10 uur al naar de kerk om met de voorgangster Lisa Smit dingen af te spreken. Om 8.30 uur is met de kerkenraad erbij een inwijding van een gedenkmuur voor overledenen in de tuin van de kerk. Om 9 uur begint de kerkdienst, waarin Lisa voorgaat. Evangelische dienst, dankdienst voor de regen die gevallen is, met muziek en veel beeld via de beamer, er zijn 60-70 mensen in de kerk, de kinderen hebben weer voor ‘t eerst na de vakantie zondagsschool. Na de preek krijg ik (Pleunie) de gelegenheid om het cadeau namens de Wilhelminakerk aan te bieden. Een schilderij, gemaakt door Nel van de Lagemaat. Na de dienst deel ik kaarten met groeten uit van gemeenteleden uit Dordrecht NL. Daarna gaan we naar de URC, de ‘zwarte’ kerk in de township. We worden heel hartelijk welkom geheten en ook daar bieden we een schilderij aan, deze is gemaakt door Anneke Spriensma. Het wordt met enthousiasme ontvangen, evenals de kalender, de kaarten en stickers voor de kinderen. De zang in de URC is als vanouds veelstemmig en wordt begeleid door bellen en kussens waarop hard wordt geslagen. Na wat internetten (doorsturen van gemaakte filmpjes) maken we ‘s middags een tochtje in de omgeving en brengen de tijd verder door met foto’s en filmpjes overzetten en lezen. Geen tv natuurlijk. Wie wint eigenlijk “Heel Holland bakt”???😉

Maandag 20/1 wordt een netwerkdag, die begint met de Tip-Top hardware zaak, waar we de voorzitter van de kerkenraad van de URC aantreffen, die we veel dingen over de kerk kunnen vragen. Tevens Jan, die veel wist over de aanstaande opening van de kolenmijn en het daarmee samenhangende herstel van de spoorlijn en toegangswegen en dus veel werkvoorziening voor Dordrecht SA. Dat zou prachtig zijn, in een gebied met 80-90% werkeloosheid... Toen naar het gemeentehuis waar het afdelingshoofd niet aanwezig was, maar later wel terugbelde voor een afspraak.
Weer naar Ntsiko Speelman en onderweg veel mensen aangesproken. ‘s Middags kennis gemaakt met Agnes, die ons huis schoonmaakt en de was verzorgt. Daarna naar Father Themba, de RK priester die we kennen van vorige bezoeken en ook in de Foundation zit.  Hij beantwoordt veel van onze vragen over van alles wat er speelt in Dordrecht SA en laat ons ook de kleine kapel in het huis ernaast zien, die er gekomen is met geld van de Dordtse Anthoniuskerk (of Arno Brok zelf?). Even langs Andries van Niekerk, de notaris die voor ons huis gezorgd heeft. We worden uitgenodigd voor een braai bij hem thuis, maar dan moet het eerst weer wat warmer zijn..... het is nl. zeker 10 graden kouder dan toen we hier aankwamen en het regent en onweert soms wat.

Wordt vervolgd wanneer we weer wat te melden hebben, tot dan!

De foto’s volgen morgen als we wifi hebben via de andere telefoon, sorry.

1. Nelleke:
    20 januari 2020
    Dag lieve mensen, wat ontzettend leuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen. Mooi om het zo te volgen! Prachtige foto's ook natuurlijk!
    HHB is nog niet afgelopen, dus weet niet wie er gast winnen..
    Liefs vanuit een koud, maar zonnig Zwijndrecht. Nelleke
  2. Jos Sint Nicolaas:
    20 januari 2020
    Dank jullie wel voor het prachtige verslag. Zo leuk om deelgenoot van jullie mooie reis te zijn. Met jullie huis hier gaat zo te zien alles goed en met de tuin ook. Alles groeit🤗
  3. Annet:
    21 januari 2020
    Zo herkenbaar en fijn om te lezen.
    We gaan aan de slag met de uitwisselingsdiensten op 2 en 9 februari.
    Liefs Annet
  4. Anke:
    Erg leuk te lezen! Alle mannen zijn eruit bij Heel Holland Bakt
  5. Charlotte van der Berg:
    21 januari 2020
    Dit is so lekker om jul hier by jul 2e huis te hê.
    Ons vertrou die besoek gaan baie vrug oplewer.
    Liefde vir AL ons Dordrecht NL vriende.
  6. Jeannet:
    23 januari 2020
    Hartelijk dank voor je felicitaties!! Heb fijne verjaardag gehad.
    Vonden het ook prachtig je even gezien te hebben op face-time gisteren!
    Mooi verslag wat goed te volgen is! Hopelijk krijgen we nog veel te lezen.
    Goede tijd samen in Dordrecht!